Blippit lanserar världens första appterminal för sömlös mobil betalning i butik

2019-03-21|

På Innoday som är Sveriges största mässa för dagligvaruhandeln lanserar Crunchfish och Clearons gemensamma bolag Blippit idag världens första appterminal, som gör det möjligt att betala sömlöst med mobilen i fysisk handel. För första gången kommer Blippit presentera den färdiga lösningen publikt när en Swish-användare blippar i kassan för att betala för sina inköp.

Blippits lösning bygger på det egenutvecklade konceptet appterminal, som är en naturlig utveckling av kortterminalen. Precis som man i kortterminalen betalar med kort, betalar man med en app mot appterminalen. Appterminalen knyter samman mobila appar med handelns kassor och gör det enklare att betala och lösa in andra betalmedel genom att blippa mobilen mot appterminalen.

Appterminalen är bryggan mellan vilken app som helst i marknaden och handelns kassor.

Crunchfish Proximity har utvecklat appterminalen och relaterad mjukvara för appar, appterminal och appserver. ClearOn tillhandahåller online clearing i kassorna samt automatiserad daglig avstämning och settlement för butikerna. ClearOns online clearing finns integrerad i de flesta kassorna i svenska dagligvaru- och servicehandeln för inlösen av kuponger och betalmedel.

Fördelarna är många med en appterminal i jämförelse med en kortterminal:

• En app är mycket mer flexibel än ett kort. Ett kort kopplar korthavaren till ett konto, medan en app även kan stödja inlösen av kuponger, presentkort och återbäring.
  • Appterminalen är billigare att tillverka än en kortterminal, eftersom all interaktion sker i användarens mobil och därför behövs inte någon display, tangentbord eller magnetkortsläsare.
  • Transaktionsavgifterna kan hållas låga eftersom lösningen stödjer direktdebitering på bankkonto, istället för att tvingas gå via betalväxlar i kortterminalerna.
  • Appterminalen kan enkelt kopplas till vilken kassa som helst. Med det streckkodsformat som används i kassor över hela världen för att läsa in varor, överförs inte bara betalningar, utan även kuponger och andra betalmedel, från app till kassa via appterminalen.

Blippit i dagligvaruhandeln

Blippit i dagligvaruhandelns självutcheckning

Blippit i servicehandeln

Blippit på restaurang

Blippit i butikshandeln

Blippit transformerar hela betalningsekosystemet i fysisk handel

Blippit står inför ett genombrott inom butikshandeln och har potentialen att rita om kartan för det fysiska betalningsekosystemet. Lösningen är extremt disruptiv då den transformerar flera stora marknadssegment i butikshandeln:

• Blippbar betalning
  • Kuponghantering
  • Betalningsterminaler
  • Betalväxlar

Blippit är för betaltjänster i butik vad disruptiva bolag som Amazon, Uber, AirBnB eller Spotify är för e-handel, taxitjänster, övernattningar respektive musikstreaming. Utan varulager, taxibilar eller chaufförer, hotell eller lägenheter eller musikrättigheter, erbjuder dessa bolag en extremt skalbar och värdefull tjänst som i grund och botten handlar om att ge konsumenter access till en viss tjänst. På samma sätt utgör Blippit bryggan mellan konsumenter och butikshandelns betaltjänster, utan att bolaget själv har utvecklat några egna appar, betalväxlar eller kassasystem.

För ytterligare information kontakta:
Joachim Samuelsson, VD Blippit och styrelseordförande Crunchfish,
joachim.samuelsson@crunchfish.com, telefon 0708 46 47 88

Pontus Ellefsson, VD ClearOn och styrelseledamot Blippit
pontus.ellefsson@clearon.se, telefon 0707 34 40 04

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission, epost: ca@sedermera.se, telefon 040-615 14 10

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknads­missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 21 mars 2019.

Om Blippit – blippit.com
Blippit ger mobila appar access till handelns butikskassor via en appterminal. Blippits appterminal är en ny typ av betalningsinfrastruktur som utgör bryggan mellan app och butikskassa. Bolagets innovativa lösning transformerar marknadssegmenten för betalning, kuponger, betalningsterminaler och betalväxlar i fysisk handel. Blippit ägs gemensamt av Crunchfish Proximity och ClearOn i lika delar.

Om Crunchfish – crunchfish.com
Crunchfish AB utvecklar och marknadsför patenterade interaktionslösningar för mobil handel och augmented reality. Verksamheten kring mobil handel bedrivs i dotterbolaget Crunchfish Proximity med fokus på närhets­baserad interaktion. Med egenutvecklad appterminal och mjukvara möjliggörs blippbar kuponginlösen och betalning. Kommersialiseringen görs i samarbete med ClearOn i det gemensamma bolaget Blippit. Inom AR erbjuder bolaget mjukvara för geststyrning av AR-glasögon och annan konsumentelektronik. Mjukvaran är en av de ledande i världen och finns i tiotals miljoner enheter på marknaden genom kunder som OPPO, Epson och Lenovo. Crunchfish är noterat på Nasdaq First North sedan 2016. Företaget grundades 2010 med huvudkontor i Malmö.

Om ClearOn – clearon.se
ClearOn AB leder utvecklingen av kuponger och betaltjänster i handeln. Affärsområdet Wave utvecklar och säljer kassasystem. I samarbete med 6000 butiker clearar vi kuponger, presentkort, betalningar och värdeavier för SEK 5 miljarder årligen. Genom Kassagirot erbjuder ClearOn privatpersoner och företag att betala, ta ut, växla och överföra pengar i samarbete med Bankgirot, Nordea, Swedbank och MoneyGram. ClearOn är ett betalningsinstitut under Finansinspektionens tillsyn och ägs av Dagligvaruleverantörers Förbund.