Crunchfish erhåller kinesiskt patent inom geststyrning och stärker patentportföljen ytterligare

2017-06-19|

First North-noterade Crunchfish har av det kinesiska patentverket fått patent beviljat avseende detektion av gester. Detta är företagets första beviljade patent i Kina. För denna uppfinning har patent tidigare beviljats i Sverige och USA.

Patent CN201380040370.1 skyddar Crunchfishs grundteknologi inom geststyrning i Kina. Fokus för uppfinningen avser effektiv detektion av den gest som användaren gör framför kameran. För att geststyrning skall fungera i mobila applikationer måste detektionsalgoritmerna av gester vara snabba, strömsnåla och precisa. Crunchfish har med det beviljade patentet fått skydd fram till 2033 för dessa algoritmer i Kina. Teknologin har sedan tidigare beviljats patent i Sverige och USA.

”Det är glädjande att vi fått patent även i Kina för en av de centrala delarna i vår gest­styrnings­teknologi. En stark patentportfölj tillsammans med rätt positionering på marknaden är strategiskt viktigt när utvecklingen inom AR/VR ökar kundernas efterfrågan av nya effektiva interaktionsmetoder som geststyrning.” säger Joachim Samuelsson, Crunchfish styrelseordförande och patentansvarig.

Crunchfishs patentportfölj
Crunchfish har, nationellt och internationellt, 51 aktiva patent och patentansökningar inom två teknologiområden – geststyrning och förstärkt verklighet. Det finns elva unika upp­finningar inom geststyrning varav tio har blivit beviljade patent samt 13 unika uppfinningar inom förstärkt verklighet av vilka fem har blivit godkända patent. Bolaget äger samtliga sina patent och patentansökningar utan begränsningar.

Crunchfish strategi är att skydda bolagets teknologi på alla geografiska marknader som bedöms vara av betydelse. Crunchfish har för avsikt att utöka sin patentportfölj kontinuerligt till utvalda marknader och genom nya uppfinningar inom både geststyrning och förstärkt verklighet.

För ytterligare information kontakta:
Styrelseordförande Joachim Samuelsson

VD Joakim Nydemark
joakim.nydemark@crunchfish.com

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 19 juni 2017.

Om Crunchfish
Crunchfish verkar inom de snabbväxande områdena förstärkt och virtuell verklighet, där vi utvecklar mjukvara som skapar nya interaktionsmöjligheter med konsumentelektronik. Vår produkt Touchless A3D® gör det möjligt att styra enheter med gester. Vår mjukvaruplattform aBubbl® gör det möjligt att aktivera förstärkt verklighet i vilken applikation som helst och för användare av mobila enheter att lokalt och sömlöst upptäcka och kommunicera med varandra. Crunchfishs teknik licensieras till både tillverkare av konsumentelektronik och applikationsutvecklare och finns för närvarande tillgänglig i miljontals enheter från globala aktörer. Crunchfish är noterat vid Nasdaq First North sedan 2016. Företaget grundades 2010 och har huvudkontor i Malmö. Besök crunchfish.com för mer information.