Crunchfish förenklar närhetsbaserad interaktion med ny patentsökt bluetooth-lösning

2018-08-10|

Nasdaq First North-noterade Crunchfish lanserar patentsökt lösning där designade bluetooth-enheter, kombinerad med bolagets nyutvecklade mjukvara, förenklar all form av närhetsbaserad interaktion. Bluetooth-enheterna för mobil handel – kallade aBubbl®-poddar – ansluts till butikskassan eller placeras på butikshyllan för reklam och kuponger. Crunchfishs samarbetspartner ClearOn är först till marknaden med nedladdning av rabattkuponger i butikshyllan och sömlös inlösen i kassan genom att blippa mobilen, även i nedsläckt läge.

Crunchfish breddar nu sitt erbjudande inom närhetsbaserad interaktion genom lanseringen av aBubbl®-poddar. Dessa poddar är specialdesignade bluetooth-enheter som kan placeras var som helst och då erbjuda enklare, flexiblare och mer homogen interaktion än vid användning av QR-koder, NFC (Near Field Communication) eller andra bluetooth-baserade lösningar.

Närhetsbaserad interaktion blir allt vanligare i samhället eftersom den förenklar vår vardag. Vi scannar QR-koder, blippar med NFC eller använder bluetooth-teknologi för att betala med mobilen i butik, ladda ned information eller använda en biljett. Crunchfishs patentsökta teknologi förenklar all form av närhetsbaserad interaktion och gör den även mer flexibel och oberoende av operativsystem. Det finns mängder av områden där denna teknologi kommer till användning. Bolagets huvudinriktning just nu är mobil handel genom marknadsföring och betalning i butik, men även inpasseringslösningar, biljetter och röststyrda enheter i smarta hem är intressanta områden på sikt.

Crunchfish har under 2018 utvecklat mjukvara till aBubbl®-poddarna. Lösningen möjliggör blipp och interaktion upp till 200 meter, även med mobilen i nedsläckt läge, via antingen en- eller två-vägskommunikation. Detta innebär att information kan skickas antingen från podden till mobilen eller att podden även kan ta emot information från mobilen. Crunchfishs lösning är patentsökt med positivt granskningssvar.

Nedan följer en jämförelse med andra närhetsbaserade teknologier som belyser hur Crunchfish teknologi förbättrar interaktionen.

• QR-koder fungerar inte i nedsläckt läge och är därför omständligare för mobilanvändaren som måste starta kamera och skanna QR-koden. Andra nackdelar är att QR-koder inte fungerar på avstånd och att de inte kan ta emot någon information från mobilen. Applikationer som använder Crunchfishs teknologi som komplement eller istället för QR-kod kan erbjuda förenklad interaktionen och framförallt interaktion på avstånd.
  • NFC är precis som QR-koder enbart avsedda för interaktion i absolut närhet. Två-vägskommunikation är möjlig och är vanligt förekommande vid mobilbetalning för att överföra kortinformation. Nackdelen är att NFC ofta är förprogrammerad att starta vissa program när mobilen är i nedsläckt läge samt att NFC inte är lika vanligt förekommande som bluetooth i mobiler. Applikationer med NFC som även integrerar Crunchfishs teknologi får en blipp oberoende av förprogrammerade program samt interaktion på avstånd.
  • Bluetoothenheter som kan skicka information till mobiler i nedsläckt läge baseras typiskt på så kallade beacons och är liksom QR-koder enbart avsedda för att leverera information och inte att ta emot information från mobilen. En fullt fungerande blipp i nedsläckt läge med bluetooth är inte möjlig i Apple-mobiler utan kompletterande teknologi från Crunchfish. I applikationer med Crunchfishs lösning, möjliggörs även interaktion när mobilen är i nedsläckt läge och då för både en blipp som kan skicka och ta emot information samt bättre interaktion på avstånd.

Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish Proximity AB, dotterbolag till Crunchfish AB.
070-846 47 88, joachim.samuelsson@crunchfish.com

Joakim Nydemark, VD för Crunchfish AB,
+46 706 351609, joakim.nydemark@crunchfish.com

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknads­missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 10 augusti 2018.

Om Crunchfish
Crunchfish utvecklar och marknadsför AR-teknologi som skapar nya interaktionsmöjligheter för industriella och sociala applikationer samt m-handel. Bolagets teknologier gör det möjligt att styra konsumentelektronik med gester samt skapa innovativa m-handelslösningar. Crunchfishs teknologier licensieras till hårdvarutillverkare och applikationsbolag och finns för närvarande tillgänglig i miljontals enheter från globala aktörer. Crunchfish är noterat vid Nasdaq First North sedan 2016. Bolaget grundades 2010 och har huvudkontor i Malmö. Besök crunchfish.com för ytterligare information.