Crunchfish ingår partnerskap med neoEYED för att använda beteendebaserad biometri med Digital Cash

2021-01-21|

Crunchfish AB (“Crunchfish”) meddelar idag att bolaget har ingått ett Technical & Marketing Partnership Agreement med neoEYED Inc. (”neoEYED”) för att använda beteendebaserad biometri i syfte att stärka säkerheten i Crunchfishs lösningar för Digital Cash.

neoEYED är en global aktör inom beteendebiometri, en teknologi som möjliggör stark användarautentisering genom analys av hur människor interagerar med sina mobiler och applikationer. Över 100 beteendefaktorer, t.ex. skrivbeteende, skärminteraktion och hur användaren håller mobilen, övervakas för att upptäcka avvikelser och förhindra bedrägerier. Processen är helt friktionsfri för användaren och kommer att ytterligare stärka säkerheten i Crunchfishs lösningar för Digital Cash, både ur ett användarperspektiv men även ur betalväxelns perspektiv.

”Säkerhet är av central vikt hos digitala kontanter. Vi stöder redan PIN-kod, fingeravtryck och ansiktsbiometri som medel för användarautentisering. Genom partnerskapet med neoEYED kommer vi att lägga till ytterligare en nivå av säkerhet baserat på beteendemönster. Detta ger den utfärdande banken möjlighet att upptäcka potentiellt bedrägeri i samband med att den mobila plånboken är uppkopplad. Därmed blir det ett perfekt komplement till vårt erbjudande”säger Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish.

“Digital Cash är framtiden. Beteendebaserad biometri lägger till ytterligare ett lager av säkerhet som inte är påträngande för användaren, vilket gör det till en idealisk teknologi för att användas med Digital Cash. Med vår lösning för beteendebaserad biometri ökar vi säkerheten för slutanvändaren såväl som för den utfärdande banken. Precis som Crunchfish är vi aktiva på den snabbväxande indiska betalningsmarknaden vilket ger möjligheter till gemensamma erbjudanden inom en snar framtid”, säger Alessio Mauro, VD för neoEYED.

Om neoEYED
neoEyed Inc. är en prisvinnande startup med huvudkontor i USA, som arbetar med en teknologi som kallas beteendebaserad biometri (Behavioral Biometrics). Teknologin, som baseras på AI, hjälper företag att förhindra digitala bedrägerier och samtidigt addera ett ytterligare lager av säkerhet. neoEYED:s AI kan känna igen användare genom att samla in information om interaktioner mellan människor och maskiner eller beteendedata. Banker och företag använder neoEYED för att minska bedrägerier på sina digitala kanaler. neoEYED arbetar inte bara med en maskininlärningsalgoritm utan förbereder nästa generation av artificiell intelligens för att göra säkerhet helt friktionsfri och passiv. För mer information, besök http://www.neoeyed.com

Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish AB

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 januari 2021.