Crunchfish ingår samarbetsavtal med AR-företaget RealMax

2018-10-15|

First North-noterade Crunchfish och finska RealMax Oy tecknar ett samarbetsavtal som innebär att AR-glasögontillverkaren RealMax får rätten att integrera och demonstrera Crunchfishs geststyrningsteknologi i sina RealWear produkter. Partnerskapet stärker ytterligare Crunchfishs globala nätverk av AR-partners och positionen som en av de ledande leverantörerna av geststyrning inom Augmented Reality.

Finska Realmax Oy ingår i RealMax koncernen som är ett av de ledande företagen inom Augmented Reality. Företaget erbjuder ett komplett AR-ekosystem bestående av både hårdvara och mjukvara. RealMax adresserar främst industri-, medicin- och utbildnings­sektorn där deras AR-glasögon, RealWear HMT-1, uppfyller de mest utmanande kraven.

Samarbetet innebär att en användare av RealMax’ AR-glasögon, RealWear HMT-1, erbjuds en multimodal interaktion där Crunchfishs geststyrningsteknologi används tillsammans med RealMax’ revolutionerande röststyrning. Kombinationen av de två metoderna tar användarupplevelsen till en ny nivå vad gäller användarvänlighet och effektivitet i interaktionen.

Samarbetet med RealMax stärker Crunchfishs position ytterligare som en av de ledande leverantörerna av geststyrningsmjukvara för AR glasögon till industrin. Under det senaste året har Crunchfish ingått ett flertal strategiska partnerskap med större aktörer och har idag ett globalt nätverk av partners, vilket är en viktig framgångsfaktor på en växande marknad.

“Vi är den ledande leverantören av AR-glasögon och lösningar för tuffa industriella miljöer där det ställs mycket höga krav, inkluderat IP66 och ATEX, på hårdvara, mjukvara och interaktionseffektivitet. Vi ser Crunchfish som en av de ledande leverantörerna på marknaden och deras mjukvara för geststyrning kombinerad med röststyrningslösningen i Realwear HMT-1, möjliggör marknadens mest effektiva användarupplevelse i AR-glasögon”, säger Matti Vappula, affärsutvecklingsdirektör hos RealMax.

“Ett samarbete med RealMax öppnar upp för många nya spännande AR-projekt. Vi är mycket glada för möjligheten att leverera geststyrningsmjukvara till RealMax och tillsammans kunna erbjuda marknaden en lösning på de interaktionsproblem som ofta uppstår inom AR”, säger Joakim Nydemark, VD för Crunchfish.

För ytterligare information kontakta:

Joakim Nydemark, VD för Crunchfish
0706 3521 609,

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission.

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 oktober 2018.

Om Crunchfish
Crunchfish utvecklar och marknadsför AR-teknologi som skapar nya interaktionsmöjligheter för industriella och sociala applikationer samt m-handel. Bolagets teknologier gör det möjligt att styra konsumentelektronik med gester samt skapa innovativa m-handelslösningar. Crunchfishs teknologier licensieras till hårdvarutillverkare och applikationsbolag och finns för närvarande tillgänglig i miljontals enheter från globala aktörer. Crunchfish är noterat vid Nasdaq First North sedan 2016. Bolaget grundades 2010 och har huvudkontor i Malmö. Besök crunchfish.com för ytterligare information.

Om RealMax

RealMax erbjuder ett komplett ekosystem inom AR. Företaget adresserar framförallt industri- medicin- och utbildningssektorn. Företaget, känt i Kina som Tapuyihai, grundades 2003. RealMax är baserat i Shanghai och har helägda dotterbolag och kontor i Peking, Chengdu, Xi’an, Wuhu, Hongkong, New York och Helsingfors. Kinas statliga utveckling och investeringsfond investerade i maj 2017, 200 miljoner yuan i RealMax.