Crunchfish ingår samarbetsavtal med V-Key om marknadsföring och teknologi för Offline Wallet

2020-07-13|

Crunchfish AB (”Crunchfish”) meddelar idag att företaget har ingått ett samarbetsavtal med V-Key Pte Ltd (”V-Key”) avseende marknadsföring och teknisk utveckling baserat på parternas respektive mjukvaruprodukter för Crunchfishs patentsökta Offline Wallet. V-Key är ett mjukvarubolag inom digital säkerhet med huvudkontor i Singapore. V-Key är uppfinnare av den internationellt patenterade teknologin V-OS – världens första virtuella Secure Element – som nyligen erhöll Common Criteria EAL3+ för både Apple iOS och Google Android mobiltelefoner.

Digitala betalningar är känsliga för dåliga internetanslutningar samt potentiella driftstopp hos leverantören av betalningstjänster, banker eller digitala identifieringstjänster. Crunchfish har patentsökt en banbrytande innovation där mobilbetalningar görs oberoende av alla anslutningsproblem till internet och alla problem med tjänster som ligger nere vid betalningsögonblicket. För att underlätta en betalningstransaktion i butik – där varken kunden eller handlaren är ansluten till sin betalningstjänst online – är det nödvändigt att upprätta en lokal tvåvägsförbindelse mellan kunden och handlaren. Detta löses med Crunchfish Proxilink Offline Wallet.

Offline Wallet-lösningen har en kreditbalans samt en logg över alla transaktioner som gjorts offline. Eftersom detta är känsliga uppgifter måste de lagras med bankklassad säkerhet. Detta åstadkoms genom ett Secure Element i appen som hanterar kryptografisk lagring, verifiering av användaruppgifter, autentisering av transaktioner och lagring av digital kontantkreditbalans samt transaktionsloggar.

V-Key har utvecklat världens första virtuella Secure Element, V-OS. Detta är ett säkert utrymme som är inbäddat i en iOS- eller Android-mobilapp och som skapar en säker driftsmiljö där data lagras, och kryptografiska processer kan köras isolerade från resten av mobilappen. Den patenterade V-OS produkten matchar eller förbättrar säkerhetsegenskaperna jämfört med hårdvarubaserade Secure Element och är dessutom mycket mer skalbar eftersom det är en mjukvarulösning som inte är bunden till någon specifik hårdvara. V-Key tillkännagav nyligen att V-OS är världens första virtuella Secure Element som erhållit Common Criteria Evaluation Assurance Level 3+ gradering från U.S. Government’s Protection Profile for General Purpose Operating Systems. Detta intygar att V-OS uppfyller högsta internationella säkerhetsstandard för programvarulösningar.

Mobilbetalningar är en fokusbransch för både V-Key och Crunchfish. Detta samarbetsavtal avseende marknadsföring och teknologi säkerställer att bolagens lösningar fungerar tekniskt tillsammans samt gör det möjligt för båda parter att marknadsföra Crunchfish Proxilink Offline Wallet och V-OS Virtual Secure Element till varandras befintliga och potentiella kunder. Crunchfish har flera aktiva dialoger på den indiska marknaden, och V-Key har en etablerad kundbas med leverantörer av betalningstjänster på andra marknader i Sydostasien som Filippinerna, Thailand och Indonesien, med intresse för Offline Wallets.

”När vi först kom på idén om friktionslösa mobilbetalningar offline, förstod vi behovet av att ha ett Secure Element i appen för hantera digitala kontanter, transaktionsloggar och privata nycklar. I våra första kundsamtal i Indien placerade vi problemet för att implementera detta på betaltjänsten. Vi är därför mycket glada över att nu kunna erbjuda denna kritiska komponent i en Offline Wallet eftersom vår utrullning skalar mycket bättre med en paketerad helhetslösning. V-Keys marknadsnärvaro på många tättbefolkade marknader där mobila betalningar blomstrar och online-anslutning dessutom är ett verkligt problem öppnar upp internationella marknader bortom Indien för oss.”, säger Joachim Samuelsson, Crunchfishs VD.

”Vi är glada över samarbetet med Crunchfish när vi utvidgar V-Keys Digital Identity-plattform till ytterligare ett nytt användningsfall som våra kunder och partners kan utnyttja”, säger Joseph Gan, V-Keys medgrundare och VD. “Vårt partnerskap kommer också att hjälpa till att utöka V-Keys räckvidd utanför Asien till kunder i Indien och Europa, vilket ger vår certifierade teknik byggd ovanpå vårt V-OS Virtual Secure Element möjlighet att stödja sömlösa och säkra finansiella transaktioner på nya marknader.”

Om V-Key – V-key.com
V-Key är ett internationellt erkänt programvarubaserat digitalt säkerhetsföretag med huvudkontor i Singapore. V-Keys banbrytande teknik ger lösningar för extremt starka säkerhetslösningar för digital identitetshantering, användarautentisering samt elektroniska betalningar för större banker, betalningsportaler och myndigheter. Bolagets lösningar möjliggör fantastiska användarupplevelser som dessutom är kompromisslösa säkra. V-Key har uppfunnit V-OS, världens första Virtual Secure Element. Lösningen är internationellt patenterad och använder avancerat kryptografiskt skydd för och cybersäkerhet och följer standarder som tidigare endast varit reserverade för dyra hårdvarulösningar. V-OS är FIPS 140–2-validerat (US NIST) och ackrediterat av Infocomm Media Development Authority i Singapore (IMDA).

Joachim Samuelsson, VD

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 juli 2020.

Västra Hamnen Corporate Finance AB är Certified Adviser. Epost: ca@vhcorp.se. Telefon +46 40 200 250.