Crunchfish möjliggör Digital Cash-betalningar från person till person offline

2021-04-12|

Crunchfish Digital Cash Wallet xoxo kan krediteras offline genom clearing av en Digital Cash-betalning från en annan persons Digital Cash-plånbok eller fyllas på genom en interaktion online med sitt korresponderande Digital Cash-konto. Betalningsarkitekturen för Digital Cash låter handlare ha en enkel applikation som krediterar handlarens bankkonto efter en clearing offline.

Crunchfish Digital Cash Wallet xoxo kan bäddas in i vilken betaltjänst som helst, antingen på en mobil eller på ett kort, vilket gör betaltjänsten robust genom att ta bort beroendet av nätuppkoppling. Betalsystemet för Digital Cash bygger på förmågan att säkert kunna hålla och hantera saldon i Digital Cash-plånböcker.

Saldot i Digital Cash-plånboken kan fyllas på genom att sätta in mer pengar till det korresponderande Digital Cash-kontot. Digital Cash-kontot är blockerat för att kunna garantera att Digital Cash-betalningar framgångsrikt kan genomföras mot detta konto.

Digital Cash-saldot kan även krediteras genom att en offlinebetalning med Digital Cash clearas från en annan persons Digital Cash-plånbok. Detta scenario med betalning från person till person är särskilt intressant i CBDC-implementationer, där personer enkelt ska kunna överföra digital valuta mellan varandra.

Betalningar till handlare krediteras mot handlarens bankkonto efter offlineclearing och efterföljande settlement online. Betalarkitekturen för Digital Cash kräver endast en enkel applikation som körs på handlarens terminal.

Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish AB