Crunchfish och eCurrency samarbetar för att göra digital riksbanksvaluta CBDC tillgänglig för alla

2021-01-19|

Crunchfish AB (“Crunchfish”), pionjär inom lösningar för Digital Cash, och eCurrency Mint Limited (“eCurrency”), ledande inom Central Bank Digital Currency (CBDC), meddelar idag att bolagen ingått ett partnerskap för att erbjuda offlinebetalningar med riksbanksvaluta.

Avtalet mellan Crunchfish och eCurrency är ett Technical & Marketing Partnership Agreement som kombinerar Crunchfishs offline- och privata betalningar med eCurrencys säkra och beprövade CBDC-lösning för att kunna erbjuda enastående mångsidighet, säkerhet och effektivitet i CBDC-betalningar. Det gemensamma erbjudandet för offlinebetalningar med riksbanksvaluta säkerställer att CBDC kan förvaras och användas säkert av alla, när som helst och var som helst, vilket ger universella kvaliteter för tillgänglighet för fysisk valuta i digital form.

Centralbanker har givit ut valuta till allmänheten i hundratals år. För att utveckla och uppnå politiska mål i en digital värld är centralbanker i färd med att utforska, testa och rulla ut digital valuta. Valuta utfärdad av en centralbank digitalt bör ha samma egenskaper som fysisk valuta för att allmänheten ska få samma nivå av förtroende och tillgång. Partnerskapet mellan Crunchfish och eCurrency tillgängliggör offlinebetalningar med riksbanksvaluta, vilket uppnår detta mål.

Crunchfish har lösningar för Digital Cash där betalningar kan göras oberoende av alla eventuella uppkopplingsproblem, utan att kompromissa med den personliga integriteten.

eCurrency var banbrytande med att lansera världens första kompletta CBDC-lösning som gör det möjligt för centralbanker att utfärda säkra digitala bärareinstrument med hjälp av sin Digital Symmetric Core Currency Cryptography (DSC3)-teknik som stödjer distribution genom befintliga bank- och fintech-ekosystem. eCurrency har gjort ett omfattande arbete med centralbanker och internationella organ runt om i världen för att utforska CBDC och dess implementering.

”Crunchfishs vision är att vi kommer fortsätta att betala kontant, men i digital form. eCurrency är den ledande leverantören av teknikplattformar till CBDC-marknaden. Genom vårt samarbete med eCurrency kommer vi att förbättra den kommersiellt tillgängliga lösningen som digitaliserar egenskaperna hos fysiska kontanter. Vi är mycket förväntansfulla över detta partnerskap eftersom det tar våra Digital Cash-lösningar till den globala marknaden för riksbanksvaluta”säger Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish.

“Vi är glada över detta partnerskap med Crunchfish för att tillhandahålla en lösning som uppnår verklig finansiell inkludering”, säger Jonathan Dharmapalan, VD för eCurrency, “eCurrency har möjlighet att revolutionera CBDC genom att offlinebetalning ger många människor, som idag står utanför den digitala ekonomin, tillgång till den.”

Om eCurrency – http://www.ecurrency.net
eCurrency Mint Limited (eCurrency) är ett forsknings-, utvecklings- och operativt bolag grundat 2011 med målet att göra det möjligt för centralbanker att säkert och effektivt utfärda digital valuta som kan fungera tillsammans med sedlar och mynt. eCurrency är den ledande leverantören av säkerhetssystem för digital valuta för centralbanker. eCurrency har varit banbrytande i världens första end-to-end-lösning för utgivning och cirkulation av centralbankens digitalvaluta. Bolaget kombinerar hårdvara, mjukvara och kryptografiska säkerhetsprotokoll för att ge centralbankerna de verktyg de behöver för att bevara sin position som den enda emittenten av den nationella valutan i en alltmer digital ekonomi. Genom att möjliggöra säkrare och effektivare digitala transaktioner stöder eCurrency de enorma ekonomiska möjligheter som den globala övergången till digitala betalningar erbjuder, inklusive ökad transaktionseffektivitet, ekonomisk integration och ekonomisk tillväxt.

Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish AB

Jonathan Dharmapalan, VD för eCurrency

jonathan@ecurrency.net

Ranjo Denbow, SVP External Affairs för eCurrency

ranjo.d@ecurrency.net

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 januari 2021.