Crunchfish Proximity ingår partneravtal med Verisec

2019-06-26|

Crunchfishs helägda dotterbolag Crunchfish Proximity har ingått ett partneravtal med IT-säkerhetsbolaget Verisec för att erbjuda e-legitimationstjänsten Freja eID tillsammans Crunchfish Proximitys närhetsbaserade lösningar. Crunchfish Proximity fokuserar för närvarande på Blippit, som ger handeln nya möjligheter att checka ut i butik med mobilen. Avtalet innebär att Crunchfish Proximity kommer att integrera och bli återförsäljare av e-legitimationstjänsten Freja eID som identifieringsmetod.

Crunchfish Proximity utvecklar Blippits appterminal som erbjuder handeln nya möjligheter till att checka ut i butik. Med Blippit kan mobil betalning och andra rabatter lösas in i kassan med ett och samma blipp. Blippits lösning möjliggörs dels genom Crunchfishs teknologi för närhetsbaserad interaktion och dels det innovativa clearingsystem för kuponger och betalmedel som samägaren ClearOn har etablerat i de fler än 20 000 kassor som finns i cirka 6 000 butiker över hela Sverige. Genom aktuellt partneravtal integreras Freja eID och kan därmed erbjudas som digital identitetsmetod. Erbjudandet riktar sig inledningsvis till den svenska marknaden med avsikt att expandera internationellt i ett senare skede, vilket även stöds av att Freja eID är en internationellt skalbar e-legitimation.

Avtalstiden är initialt ett år och avtalet förlängs därefter årligen. Crunchfish Proximity kommer att äga rätt till del av de intäkter som avtal tecknade genom Crunchfish Proximity genererar.

”Blippit kommer att marknadslanseras under hösten 2019 och genom återförsäljaravtalet med Verisec har vi nu ytterligare ett alternativ till säker digital identifieringsmetod för de appar som knyts till Blippit. Fördelen med Freja eID är att tjänsten är internationell, vilket förbereder Blippit för expansion utanför Sverige”, kommenterar Paul Cronholm, VD för Crunchfish Proximity.

Paul Cronholm, VD Crunchfish Proximity
paul.cronholm@crunchfish.com

Joakim Nydemark, VD Crunchfish

Västra Hamnen Corporate Finance AB är Certified Adviser. Epost: ca@vhcorp.se, telefon 040-200 250

Om Crunchfish – crunchfish.com
Crunchfish AB (”Crunchfish”) utvecklar och marknadsför patenterade interaktionslösningar för mobil handel och augmented reality. Verksamheten kring mobil handel bedrivs i dotterbolaget Crunchfish Proximity med fokus på närhets­baserad interaktion. Med egenutvecklad appterminal och mjukvara möjliggörs blippbar kuponginlösen och betalning. Kommersialiseringen görs i samarbete med ClearOn i det gemensamma bolaget Blippit. Inom AR erbjuder bolaget mjukvara för geststyrning av AR-glasögon och annan konsumentelektronik. Mjukvaran är en av de ledande i världen och finns i tiotals miljoner enheter på marknaden genom kunder som OPPO, Epson och Lenovo. Crunchfish är noterat på Nasdaq First North sedan 2016. Företaget grundades 2010 med huvudkontor i Malmö.