Crunchfish Proximity levererar releasekandidat av appterminalen till Blippit

2019-09-23|

Crunchfish Proximity fortsätter utvecklingen av appterminalen som kommer att kommersialiseras av Blippit. Nyligen levererade Bolaget en releasekandidat av appterminalen, som kommer att användas vid alla regulatoriska test som genomförs för att Blippit skall äga rätt att CE-, FCC- och Bluetooth-märka appterminalen. Detta är det första steget mot att inleda massproduktion.

Appterminalen är en ny typ av betalningsinfrastruktur som skapar en brygga mellan en app och kassasystemet. Denna innovativa lösning möjliggör en alternativ betalningsmetod till traditionella betalningsterminaler och revolutionerar också betaltjänster och kuponghantering inom dagligvaruhandeln. Swish, med sju miljoner användare i Sverige, är den första appen som har valt att integreras i Blippits ekosystem.

Nyligen levererade Crunchfish Proximity en releasekandidat av appterminalen till Blippit. Bolaget har samarbetat med ett lokalt företag för att producera hårdvaran, medan skalen har producerats utomlands. Genom leverans av releasekandidaten har hårdvarukomponenterna och den slutliga designen valts. Crunchfish Proximity kommer att använda releasekandidaten för att testa alla komponenter och även genomföra alla regulatoriska tester som krävs för att Blippit ska ha rätt att CE-, FCC- och Bluetooth-märka appterminalen.

Parallellt med utvecklingen av hårdvaran utvecklas mjukvaran för betalningsarkitekturen. Appterminalens arkitektur involverar ett SDK integrerat i appen som kommunicerar med appterminalen och Blippit-molnet samt mjukvara för kassasystem som kommunicerar med appterminalen och Blippit-molnet. Det är en skalbar arkitektur som kan lanseras globalt.

Paul Cronholm, VD Crunchfish Proximity AB
paul.cronholm@crunchfish.com

Joakim Nydemark, VD Crunchfish AB

Om Crunchfish – crunchfish.com

Crunchfish AB (”Crunchfish”) utvecklar och marknadsför patenterade interaktionslösningar för mobil handel och augmented reality. Verksamheten kring mobil handel bedrivs i dotterbolaget Crunchfish Proximity med fokus på närhets­baserad interaktion. Med egenutvecklad appterminal och mjukvara möjliggörs blippbar kuponginlösen och betalning. Kommersialiseringen görs i samarbete med ClearOn i det gemensamma bolaget Blippit. Inom AR erbjuder bolaget mjukvara för geststyrning av AR-glasögon och annan konsumentelektronik. Mjukvaran är en av de ledande i världen och finns i tiotals miljoner enheter på marknaden genom kunder som OPPO, Epson och Lenovo. Crunchfish är noterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2016. Företaget grundades 2010 med huvudkontor i Malmö.