Crunchfish tecknar AR-avtal inom mobil betalning

2016-11-29|

Pressmeddelande, Malmö den 29 november 2016 – Crunchfish har tecknat sitt första kommersiella avtal för mobila mjukvarukomponenten aBubbl® som aktiverar förstärkt verklighet (Augmented Reality, AR) i tredjeparts applikationer. Avtalet har en löptid på två år och förlängs därefter med ett år i taget. Affärsmodellen är transaktionsbaserad och framtida intäkter utgörs av en del av fakturerat belopp vid varje köp. Intäktsvärdet kan i dagsläget inte beräknas.

aBubbl® förstärker verkligheten för användaren av Pej genom att de kan upptäcka lokala affärsidkare i närheten, se vad de erbjuder, göra en beställning och dessutom undvika kassakön eftersom beställningen kan betalas, packas och hämtas upp mycket snabbare. aBubbl® teknologin ger dessutom handlaren möjlighet att upptäcka och kommunicera med potentiella kunder när de befinner sig i närheten av affären.

“Pej är spännande för Crunchfish av flera skäl. Det är den första kommersiella applikationen där Crunchfish aktiverar AR i en tredjeparts applikation. Dessutom sker det inom mobil betalning med en transaktionsbaserad affärsmodell. Vi kommer alltså ta betalt som ett kreditkortsbolag när handlare använder deras tjänster.”, säger Joakim Nydemark, VD på Crunchfish.

Genom användningen av aBubbl® i kombination med vår egen beställnings- och betalningsplattform har vi skapat en banbrytande applikation som kombinerar förstärkt verklighet och mobil betalning. Vi tror att caféer och restauranger, men även våra affärsidkare i locals.se, kommer vara tidiga med att anamma denna möjlighet.”, säger Victor Sandberg, VD och huvudägare i Luckan.

Luckan räknar med att ha första kommersiella installationen på plats i början av nästa år.

För ytterligare information, vänligen kontakta Joakim Nydemark, VD på Crunchfish AB, 040 626 77 00.

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 november 2016 kl. 08.30 CET.

Om Crunchfish AB

Crunchfish verkar inom de snabbväxande områdena förstärkt och virtuell verklighet, där vi utvecklar mjukvara som skapar nya interaktionsmöjligheter med konsumentelektronik. Vår produkt Touchless A3D® gör det möjligt att styra enheter med gester. Vår mjukvaruplattform aBubbl® gör det möjligt att aktivera förstärkt verklighet i vilken applikation som helst och för användare av mobila enheter att lokalt och sömlöst upptäcka och kommunicera med varandra. Crunchfish teknik licensieras till både tillverkare av konsumentelektronik och applikationsutvecklare och finns för närvarande tillgänglig i miljontals enheter från globala aktörer. Företaget grundades 2010 och har huvudkontor i Malmö. Besök crunchfish.com för mer information.