Crunchfish tecknar samarbetsavtal med globala teknikföretaget GoerTek avseende geststyrning

2017-07-04|

Pressmeddelande, Malmö 4 juli, 2017

Nasdaq First North-noterade Crunchfish har tecknat ett samarbetsavtal med kinesiska GoerTek Technology, global leverantör av avancerad teknologi inom bland annat AR och VR (Augmented och Virtual Reality). Avtalet avser Crunchfishs mjukvara för geststyrning, som i ett första steg kommer att marknadsföras tillsammans med GoerTeks VR-headsets. Avtalet löper på tre år.

Samarbetet innebär att GoerTeks headsets kommer att marknadsföras med Crunchfishs mjukvara som en del av företagets referensdesigner. Avtalet innebär inga omedelbara intäkter. Däremot kommer licensintäkter att genereras i respektive kundprojekt då Crunchfishs mjukvara blir en del av de kommersiella slutprodukterna.

”Vi ser mycket positivt på samarbetet med GoerTek. De är ett välrenommerat företag, välkända för sin avancerade teknologi och ligger långt framme i utvecklingen. För oss är samarbetet ett viktigt steg för att snabbare nå ut med vår teknologi på en bredare marknad både i Kina och globalt.” säger Joakim Nydemark, VD för Crunchfish.

GoerTek är världsledande inom komponentdelar samt produkter för Virtual och Augmented Reality, Smart Wearables, Smart Audio, Intelligenta Robotar och Drönare. Företaget har drygt 38 000 anställda i Kina, Taiwan, Japan, Europa och USA.

För ytterligare information, kontakta:
Joakim Nydemark, VD Crunchfish

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission.

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 juli 2017.

Om GoerTek
Kinesiska GoerTek är världsledande inom elektronikkomponenter som mikro-akustiska sensorer, mikrodisplaymoduler och kameramoduler. För färdiga produkter är de världsledande inom bland annat Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Smart Wearables, Smart Audio, Intelligenta Robotar och Drönare. Företaget har mer än 38 000 anställda fördelade på huvudkontoret i Weifang, Kina, och de regionala kontoren i Peking, Östra Kina, Sydkina, Taiwan, Japan, Europa och USA. Företaget är sedan maj 2009 noterat på Shenzhen Stock Exchange. Besök goertek.com för mer information.

Om Crunchfish
Crunchfish verkar inom de snabbväxande områdena förstärkt och virtuell verklighet, där vi utvecklar mjukvara som skapar nya interaktionsmöjligheter med konsumentelektronik. Vår produkt Touchless A3D® gör det möjligt att styra enheter med gester. Vår mjukvaruplattform aBubbl® gör det möjligt att aktivera förstärkt verklighet i vilken applikation som helst och för användare av mobila enheter att lokalt och sömlöst upptäcka och kommunicera med varandra. Crunchfishs teknik licensieras till både tillverkare av konsumentelektronik och applikationsutvecklare och finns för närvarande tillgänglig i miljontals enheter från globala aktörer. Crunchfish är noterat vid Nasdaq First North sedan 2016. Företaget grundades 2010 och har huvudkontor i Malmö. Besök crunchfish.com för mer information.