Crunchfish XR Skeleton 1.0 levereras till kunder

2020-12-22|

Crunchfish är stolta att nu kunna börja leverera nästa generations geststyrningsteknologi – XR Skeleton 1.0 till kunder och partners. Produkten – som detekterar och följer 21 punkter på respektive hand i tre dimensioner med en helt vanlig mobilkamera – har under hösten kompletterats med ytterligare gester och förfinad följsamhet och är nu klar för leverans till kunder och partners för användning i kommersiella produkter.

Bolaget berättade tidigare i år om en ny generation geststyrningsteknologi – Crunchfish XR Skeleton. XR Skeleton 1.0 möjliggör en ytterst exakt och flexibel interaktionslösning där var och en av de 21 punkterna som representerar handens leder kan användas som interaktionsyta för exempelvis virtuella objekt eller menysystem. För att åstadkomma en så verklighetstrogen upplevelse som möjligt i en augmenterad verklighet krävs en extrem noggrannhet i hur mjukvaran tolkar händernas rörelser. Produkten vi nu levererar till marknaden, använder endast en mobilkamera, men levererar ändå avstånd mellan samtliga 21 punkter i tre dimensioner. Mjukvaran är optimerad för AR-glasögon och VR-enheter men stödjer även interaktion med mobiltelefoner och publika skärmar.

”Crunchfish XR Skeleton levererar en lika enkel som perfekt interaktionsupplevelse för användaren i alla situationer, men är under ytan en otroligt avancerad produkt. Med specialanpassade neuronnät och maskininlärning skapar vi full flexibilitet i geststyrningslösningarna och det ska nu bli otroligt spännande att se hur den tas emot av konsumentelektroniktillverkare och såklart slutanvändarna”, säger Joakim Nydemark, VD för Crunchfish Gesture Interaction AB.

Joakim Nydemark, COO på Crunchfish och VD för Crunchfish Gesture Interaction AB
joakim.nydemark@crunchfish.com