Hur ser världen ut genom smarta glasögon?

2021-03-16|

Om framtiden vet vi egentligen ingenting mer än att den säkert kommer bli annorlunda. Det kan låta som science fiction, men snart kommer många av oss bära smarta glasögon som förstärker vår verklighet med digitala objekt och gör vår vardag både enklare och effektivare. Världen kommer knappast vara sig lik.

Förstärkt verklighet eller Augmented Reality (AR) som det kallas på engelska har funnits en tid, men det är först nu som det börjar hända saker på allvar. Inom en snar framtid kommer vi alla förhålla oss till tekniken och möjligheterna den erbjuder.

”AR skapas när virtuella objekt läggs ovanpå den verklighet vi ser genom mobilkameran eller smarta glasögon,” förklarar Joakim Nydemark, vd för Crunchfish Gesture Interaction AB, som utvecklar tekniken som gör att man kan interagera med förstärkt verklighet via intuitiva handgester.

Som med så mycket annat är det smarta mobiler och surfplattor som initialt skapat förutsättningar för AR, där man genom att använda kameran och mjukvara ger användaren en ny upplevelse. ”Att använda smarta glasögon frigör båda händerna och ger snabb tillgång till ny information i en transparant skärmbild i luften framför användarens ögon. Crunchfishs teknik kommer in i bilden för att kunna interagera med den förstärkta verkligheten i avsaknad av en fysisk skärm att trycka på. Med Crunchfishs geststyrningsteknologi interagerar du med virtuella objekt genom handgester. Det gör att vi kan lyfta blicken från mobiltelefonens display och inte bara få mobiltelefonens innehåll mer naturligt tillgängligt utan även relevant information om allt omkring oss”, fortsätter Joakim.

Samma geststyrningsteknologi kan även användas i kombination med publika skärmar på förslagsvis tågstationer, köpcentrum och vid incheckning på hotell. Men hjälp av handrörelser kan man exempelvis bläddra i tidtabeller och köpa biljetter utan att behöva trycka på skärmar. Viktigt ur ett hygienperspektiv i dessa pandemitider.

Crunchfishs teknik inom geststyrning är i absolut världsklass”
– Joakim Nydemark

Smarta glasögon kopplas till mobiltelefonen på liknande sätt som en smart klocka, men förutspås i framtiden ersätta mobiltelefonen som den enhet som vi alltid bär med oss. Med mobilen kopplad till smarta glasögon kan man ringa, bläddra i telefonboken, ta bilder och surfa runt på internet. Allt projiceras som ett extra synligt lager i glasögonen med mobilen kvar i fickan eller handväskan och båda händerna fria. I förlängningen kommer smarta glasögon ersätta mobilen eftersom AR öppnar upp för mycket fler möjligheter.

”Tänk dig att du är ute och går på en gata i stan. En vägbeskrivning för att du ska nå ditt mål kan projiceras framför ögonen och genom att rikta kameran i glasögonen mot olika objekt, exempelvis en byggnad, skulle du kunna få information om när huset är byggt, om det finns någon lägenhet som är till salu och även ritningar på hur den ser ut. Väl inne i lägenheten kan du med AR se hur ett rum kommer att se ut med olika färgnyanser och tapeter eller hur en viss soffa passar i vardagsrummet”, förklarar Joakim.

AR kommer inte bara att revolutionera och underlätta i vår privata sfär. På samma sätt kommer den nya tekniken att skapa nya möjligheter i arbetslivet som effektiviserar och förenklar. Redan i dag används den på många arbetsplatser som en del av digitaliseringen och effektiviseringen inom företag och industri.

”Tänk att man ska reparera en maskin eller serva en bil. Med hjälp av smarta glasögon kan serviceteknikern få instruktioner projicerad framför sig på vad som ska kontrolleras och i vilken ordning de olika momenten ska utföras, men också hur, om man är osäker, genom att en steg-för-steg-beskrivning visas. På liknande sätt kan tekniken även användas inom tillverkning. En nyanställd kan snabbt lära sig vad, hur och i vilken ordning saker ska göras, till exempel vid montering där det är viktigt att saker sätts samman i rätt ordning”, berättar Joakim.

“AR-teknikens genombrott ligger inte långt borta. Det handlar om att någon av de stora elektronikföretagen, till exempel Apple, ska lansera attraktiva smarta glasögon för konsumenter och då kommer det gå fort – kanske redan nästa år – och till ett pris som troligen kommer vara i nivå med en normal mobiltelefon idag. Just nu finslipas tekniken. Det handlar mycket om att kunna ta fram smarta glasögon som är så attraktiva och bekväma att man vill bära dem hela dagen. Med begränsad plats för elektronik ställs höga krav på prestanda. Crunchfishs teknik inom geststyrning är i absolut världsklass som trots begränsade hårdvaruresurser ger användaren full flexibilitet att interagera med den förstärkta verkligheten”, avslutar Joakim.

Om Crunchfish – crunchfish.com/gestures
Crunchfish är ett techbolag med patentsökta lösningar för Digital Cash som kan integreras både med betalningsrälsen och mobila plånböcker. Lösningarna är globalt skalbara och gör digitala betalningar mer robusta eftersom riskerna med störningar och driftstopp elimineras. Vi har också utvecklat Blippit, en appterminal som ansluts till kassasystem för både online- och offlinebetalningar och har en patentsökt lösning för att minska matsvinnet. Crunchfish utvecklar även geststyrning av smarta AR-glasögon till konsumentmarknaden. Crunchfish är sedan 2016 noterade på Nasdaq First North Growth Market med huvudkontor i Malmö och med representation i Indien.