Ny release av XR Skeleton ger betydligt bättre precision och prestanda

2021-02-22|

Crunchfish lanserar idag en uppdatering av sin senaste geststyrningsprodukt XR Skeleton med ytterligare förbättrad precision, prestanda och nya features. I XR Skeleton 1.1 har Crunchfish lyckats pressa ihop fler funktioner i ett och samma neurala nätverk och därmed fördubblat produktens precision med en 30-procentig reduktion i processorkraft. XR Skeleton kan med en helt vanlig mobilkamera detektera och följa 21 punkter i handen i tre dimensioner.

Genom att identifiera handens alla rörliga delar och konturer och sedan sammanlänka dessa punkter till en skelettstruktur öppnas möjligheten att använda 3D-modeller som en exakt avbildning av handen och dess position i en förstärkt verklighet. Crunchfishs senaste mjukvara ger en full 3-dimensionell upplevelse trots att en vanlig 2-dimensionell mobilkamera används – se video.

Teknologin bakom mjukvaruprodukten XR Skeleton bygger på Artificiell Intelligens (AI) och användning av avancerade neurala nätverk. Detta ger systemet intelligens att räkna ut hur en hand rör sig i alla tre dimensionerna trots att kameran som används bara kan läsa av handen ”platt”, dvs i två dimensioner. Detta kräver normalt sett flera stora neurala nätverk, vilka är processor- och batterikrävande. I XR Skeleton 1.1 har Crunchfish lyckats pressa ihop fler funktioner i ett och samma neurala nät och därmed ökat prestandan med 30 procent. Samtidigt har precisionen i XR Skeleton 1.1 fördubblats, dvs hur nära var och en av de 21 punkterna på handen är den verkliga leden på handen.

En viktig skillnad mellan augmenterad verklighet (AR) och virtuell verkligen (VR) är att man i AR hela tiden ser verkligheten. Detta medför komplexiteten att all augmenterad information, som exempelvis robothanden i videon ovan, måste följa den verkliga handen med extrem precision för att ge användaren en bra upplevelse. Att åstadkomma detta är en av Crunchfishs absoluta styrkor.

“Sedan förra produktreleasen har vi tagit ytterligare kliv framåt i området att återskapa 3D information utifrån 2D bilder. Detta till stor del genom en avancerad process för framtagning av mycket högkvalitativ data i kombination med djup expertis inom optimering av neurala nätverk för realtidsapplikationer. Med den senaste versionen av XR Skeleton visar vi teamets otroliga förmåga att skapa extremt effektiva lösningar med små resurser”, säger Daniel Milesson, utvecklingschef på Crunchfish Gesture Interaction AB

Joakim Nydemark, VD Crunchfish Gesture Interaction AB

joakim.nydemark@crunchfish.com

Västra Hamnen Corporate Finance AB är Certified Adviser. Epost: ca@vhcorp.se. Telefon +46 40 200 250.