Crunchfish rekryterar betalningsexperten Magnus Lageson

2021-05-10|

Crunchfish AB (”Crunchfish”) meddelar idag att bolaget anställer betalningsexperten Magnus Lageson. Magnus Lageson har lång erfarenhet från betalbranschen och kommer närmast från GetSwish AB, bolaget bakom betaltjänsten Swish, där han under många år arbetat som Lead Product, Innovation & Partner Manager och haft en central roll i utvecklingen av tjänsten och dess framgångar. På Crunchfish kommer Magnus Lageson att ha rollen som Chief Product Officer i Crunchfish Digital Cash AB och i denna roll arbeta med bolagets tekniska utveckling och kommersiella utrullning.

Magnus Lageson blir ny Chief Product Officer för bolagets verksamhet inom Digital Cash. Magnus har mer än 20 års erfarenhet från betalningsmarknaden och började med mobila betalningar på Ericsson redan i slutet av 90-talet. Han gick därefter vidare och jobbade på bland annat Bankgirocentralen med avvecklingssystem i realtid, sedan på Nordea med bland annat krav för att bygga en gemensam betalningsplattform för Nordea men också inom ett produktområde kring mobila betalningar. Magnus har därefter jobbat som konsult med många olika typer av projekt, allt från utbyte av kärnbanksystem till införande av GooglePay, SamsungPay och GarminPay och även haft strategiuppdrag kring PSD2.

Under de senaste fem åren har Magnus varit Lead Product, Innovation & Partner Manager på Swish och i denna roll representerat Swish i tät dialog med många olika partners och olika internationella samarbeten i ekosystemet runt tjänsten. Under de senaste åren har Magnus har även varit djupt involverad i implementationen av den nya infrastrukturen för avveckling av konto-till-konto-transaktioner i realtid som ska införas i Sverige och tillhandahålls av Sveriges Riksbank.

“Vi är extremt glada över att Magnus Lageson kommer till Crunchfish. Magnus är en av Sveriges skarpaste hjärnor inom betalningslösningar och han har haft en avgörande roll i utvecklingen av Swish till deras otroliga framgångar. Med sin omfattande erfarenhet och sitt stora kontaktnät kommer Magnus att bli ett mycket starkt tillskott till Crunchfish-teamet nu när vi rullar ut våra lösningar för Digital Cash”, säger Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish.

”Crunchfishs lösningar för Digital Cash kommer att vara en avgörande komponent i digitaliseringen av världens betalsystem och jag ser mycket fram emot att vara med på denna resa. Jag lever efter devisen att det är viktigare att komma framåt än att stå stilla och ser därför fram emot att få chansen att jobba enligt KBK-principen, som jag vet värdesätts högt på Crunchfish”, säger Magnus Lageson.

Magnus Lageson intervjuades i Crunchfishs andra intervjusäsong ”Cash goes digital – a payment pandemic” på temat Real-Time Pirate.

Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish AB