Crunchfish stärker sitt Digital Cash-erbjudande i Indien för feature phones genom partnerskap med Nextgen Telesolution

2021-05-04|

Crunchfish AB (“Crunchfish”) meddelar idag att bolaget ingått ett Memorandum Of Understanding med Nextgen Telesolutions Pvt Ltd. (“Nextgen Telesolutions”) för att utvärdera ett gemensamt erbjudande. Nextgen Telesolutions har utvecklat en metod för att integrera ett Secure Element i SIM overlay och microSD-kort, vilket möjliggör en starkare lösning för implementation av Digital Cash på feature phones. Hälften av Indiens mobilanvändare använder feature phones.

Nextgen Telesolutions är ett indiskt techbolag som utvecklar lösningar för säkra digitala betalningar för POS-sektorn och finansiell inkludering. Bolaget har utvecklat en metod för att integrera ett Secure Element antingen i ett SIM overlay eller på ett microSD-kort. Genom att integrera Crunchfishs Digital Cash med Nextgens lösningar möjliggörs en stark lösning för implementation av Digital Cash på feature phones, särskilt i Indien där hälften av landets en miljard mobilanvändare har feature phones. Nextgens microSD kan också vara relevant för Android-enheter eftersom lösningen även möjliggör integration av EMV-kort och NFC-funktioner (Near-Field Communication). Detta stärker Crunchfish's Digital Cash ytterligare som agnostiskt bärarinstrument tillgängligt för alla typer av betalningsappar, vilket är särskilt viktigt för CBDC-implementeringar i deras strävan att vara ekonomiskt inkluderande och tillgängligt för alla.

Digital Cash är exceptionellt flexibelt och är agnostiskt för både bärarinstrument, betallösningar, interaktionsmetoder och för olika terminaler hos handlare. Detta ger en oöverträffad möjlighet för digitala betaltjänster att tillhandahålla offlinebetalningar och bevara integriteten. Med detta avtal fortsätter Crunchfish att utöka sitt Digital Cash Partner-program. Nextgen Telesolutions är Digital Cash Partner #7 som går med i programmet.”Nextgen Telesolutions kommer att vara ytterligare en strategiskt viktig Digital Cash Partner som gör det möjligt för oss att nå feature phone-användare. Deras geniala lösning möjliggör en stark och exceptionellt flexibel möjlighet för Digital Cash-implementeringar på feature phones, och vi ser stor potential i detta partnerskap”, säger Crunchfish Digital Cashs VD Patrik Lindeberg.

”Crunchfish är ett riktigt spännande bolag med intressanta lösningar som ligger helt i linje med den snabba utvecklingen av det finansiella systemet i Indien. Vi ser en stor potential i kombinationen mellan vår Secure Element-teknologi och Crunchfishs Digital Cash-lösningar som kommer tillgängliggöra transaktioner med digitala kontanter för massorna, särskilt på den indiska marknaden”säger Nextgen Telesolutions VD Taron Mohan.

Om Nextgen Telesolutions – nextgentele.in
Nextgen Telesolutions utvecklar lösningar inom betalningar och handel och integrerar mobil teknologi som en plattform för integration mellan dessa. Nextgen arbetar aktivt inom:

• Digitalisering och överbryggning av teknikgapet inom secure banking och plånböcker
  • Säkra kontaktfria betalningar på olika mobila enheter för konsumenter såväl som handlare
  • Integration av banker, plånböcker, pengaöverföringar, betalning av räkningar, påfyllning av pre-paid-lösningar och terminaler för mobila betalningar till ett samlat erbjudande

Patrik Lindeberg, VD för Crunchfish Digital Cash AB

patrik.lindeberg@crunchfish.com