Crunchfish demonstrerar mångsidigheten i senaste geststyrningsprodukten med tracking av hela kroppen

2021-05-12|

Crunchfish är stolta att annonsera ett nytt kraftfullt skelettnätverk för geststyrning som möjliggör tracking av hela kroppen med en vanlig kamerasensor. Lösningen visar på mångsidigheten hos bolagets XR Skeleton-system där detektering och tracking av nya objekt kan läggas till på kort tid genom att träna algoritmer med ny bilddata.

Crunchfish XR Skeleton lanserades i slutet av förra året och är en mjukvaruteknologi för geststyrning som möjliggör handdetektering och tracking av 21 punkter på handen. Produkten är främst utformad att användas i AR / VR-enheter och mobiltelefoner, men flexibiliteten i arkitekturen och bolagets utvecklingsprocess öppnar för snabb anpassning till många andra användningsområden.

Sedan lanseringen av XR Skeleton under Q4 förra året kan Crunchfish med samma bas av neurala nätverk och unika utvecklingsprocess redan visa 3 nya lösningsområden för interaktion med hjälp av skelettmodellen.

• Handinteraktion i bilars, lastbilars och flygs infotainmentsystem
  • TV-interaktion som ersättning för fjärrkontrollen
  • Helkroppsinteraktion för stora digitala och publika skärmar

Det senaste bidraget till skelettmodellen är tracking av hela kroppen – Crunchfish FB Skeleton – där en persons kropp följs i tre dimensioner med en vanlig RGB-kamera. Genom att mata neurala nätverk med en kombination av syntetiska data och annoterade bilder av människor har – på bara några månader – en prototyplösning skapats som gör det möjligt att med skelettmodellen följa en persons rörelser. FB Skeleton kommer att finnas tillgängligt som en kommersiell lösning senare i år.

"Den snabba utvecklingen som skapar ett brett utbud av nya lösningsområden visar på teamets tekniska skicklighet och skelettproduktens mångsidigheten", säger Daniel Milesson, chef för FoU på Crunchfish Gesture Interaction AB.

Joakim Nydemark, VD för Crunchfish Gesture Interaction AB
Joakim.nydemark@crunchfish.com