Cash is dead, long live cash!

2020-11-26|

I Sverige är kontanterna på väg att försvinna helt. Då försvinner marknadens bästa betalmedel eftersom kontanter är det enda som alltid fungerar och aldrig äventyrar din personliga integritet. Kanske är de historia inom bara tre år och då är det bråttom att ta fram ett digitalt alternativ som har samma fina egenskaper som kontanter.

Många verksamheter väljer redan idag bort kontanter. Den digitala motsvarigheten kommer dock vara välkommen eftersom den alltid fungerar och är mycket mer effektiv än den kostsamma kontanthanteringen.

Utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle må ha sina fördelar, men inom en snar framtid kommer vi att sakna ett betalningsmedel som alltid fungerar. Driftsstopp och längre störningar på nätet riskerar att lamslå hela Sverige. Riksbanken överväger att möta utmaningen med en digital e-krona och det har diskuterats i tre webinarier modererade av Crunchfishs VD. Om e-kronan ska kunna erbjuda samma egenskaper som dagens kontanter krävs ett radikalt nytänk och även ny teknik. Crunchfish har utvecklat en patentsökt lösning för digitala kontanter som gör att betalningen garanterat fungerar friktionsfritt utan att tumma på integriteten.

– När det gäller säkerhet använder vi samma beprövade teknologi som vid tokeniserade kortbetalningar med digital signering från ett säkert utrymme i mobilen. I Sverige kan digitala kontanter integreras med mobila plånböcker som Swish och även direkt med e-kronan eller i korträlsen. Vi för nu också partnersamtal med flera internationella bolag om digitala kontanter, förklarar Crunchfishs VD Joachim Samuelsson.

Joachim Samuelsson är serieentreprenör och teknikpionjär med över tjugo patent och patentansökningar inom digital betalning och närhetsbaserad interaktion.

Personlig integritet vid betalningar
Digitala kontanter kompletterar alla typer av betaltjänster och tillåter betalaren att vara både privat mot banken och anonym mot handlaren. Betalningen är alltid friktionsfri och avvecklas antingen slutgiltigt vid betalningsögonblicket till en mobil plånbok eller till ett bankkonto om mottagaren så önskar.

– I Tyskland är kontanter fortfarande det vanligaste betalmedlet, medan i Sverige används kontanter bara i 9% av butiksbetalningarna. Den främsta anledningen till att tyskarna håller fast vid kontanterna är oviljan mot digital spårbarhet. Med digitala kontanter är det möjligt att hitta en önskvärd balans mellan personlig integritet och motverkan mot penningtvätt. Banken måste inte se alla betalningar bara för att de är digitala. Vi löser det.

Om krisen kommer
Digitala kontanter gör betalmarknaden robust. Utan tillgång till nätet klarar vi oss bara i några få dagar tills likviditeten är slut i marknaden. Då kan vi inte längre betala för varor och tjänster. Även om det inte är vanligt förekommande har pandemin lärt oss att staten måste planera för och värna om grundläggande samhällsfunktioner. Att hoppas att folk kommer ha kontanter i madrassen kommer inte fungera när alla rutiner för kontanthantering har försvunnit.

– Vår vision är att vi kommer att fortsätta betala med kontanter, fast i digital form. Digitala kontanter överförs friktionsfritt och omedelbart eftersom de är oberoende av allt som kan strula online. Endast om man behöver tillgång till mer pengar än vad som finns i den mobila plånboken behöver man koppla upp sig. Digitala kontanter kan emellertid också distribueras säkert med vanlig post och scannas in i mobilen om telenätet ligger nere under en längre tid. Det är en nödvändig egenskap vid kris, avslutar Joachim.

FAKTA OM CRUNCHFISH
Crunchfish är ett techbolag från Malmö som utvecklat patentsökta lösningar för digitala kontanter som både kan integreras direkt med rälsen eller i en mobil plånbok. Lösningarna är globalt skalbara och gör betalningar robusta eftersom riskerna med störning och driftstopp helt elimineras. Crunchfish är internationellt verksamt och är noterade på Nasdaq First North Growth Market sedan 2016.